Дизайн

Особените фотографии на един философ

<    обратно

Философ и фотограф? Редно е да споменем книгата на Ролан Барт „Светлата стая", започваща с припомняне образа на майката, извикан чрез нейна стара фотография. Във Photography: A Middle-Brow Art Пиер Бурдийо се пита как става така, че фотографията се превръща толкова силен медиум и почти всяко домакинство притежава поне един фотоапарат. В посмъртно издадения си пътепис Athens, Still Remains, разказът на Жак Дерида е придружен от фотографии на Жан-Франсоа Боном и започва с изречението „Ние и смъртта си принадлежим".

И за Дерида, и за Барт, фотографията е била средство за memento mori. За Лудвиг Витгенщайн обаче фотографията е начин за изразяване. В своите философски разсъждения той пише „Не говори, а гледай". За Витгенщайн фотографията е възможност, вероятност за реалността.

lw_2_480
Архивът на философа в универистета Кеймбридж включва колекция от правени от него снимки. Това са по-скоро експерименти - той наслагва неговото лице върху лицата на сестрите си и се получава един портрет-вероятност, истинен, но не съвсем. Работи по този особен фотопроект заедно с бащата на евгениката Франсис Галтън.

Желанието на философа за постигане на друг тип реалност е сравнявано с концепцията за размитост. В размитостта са налични всички възможности. Неведоми са пътищата на човешката мисъл - стремейки се към яснота на мисълта, Витгенщайн умишлено замъглява идеите, за да изпъкнат всички възможни разклонения и скрити значения.

Последвай ни
Игра
Спечели двойна покана за „София филм фест" 2023
27-ото издание на „София филм фест" ще стартира на 16 март в зала 1 на НДК. Ако отговориш правилно...
играй >>
календар
  • НД
  • СБ
  • ПТ
  • ЧТ
  • СР
  • ВТ
  • ПН
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
Виж целия календар >>
Web Analytics