Дизайн
Особените фотографии на един философ
< обратно05-12-12 16:49
05-12-12 16:49
Stand.bg
Философ и
фотограф? Редно е да споменем книгата на Ролан Барт „Светлата стая", започваща
с припомняне образа на майката, извикан чрез нейна стара фотография. Във Photography: A
Middle-Brow Art Пиер
Бурдийо се пита как става така, че фотографията се превръща толкова силен
медиум и почти всяко домакинство притежава поне един фотоапарат. В посмъртно
издадения си пътепис Athens,
Still Remains, разказът на Жак Дерида е придружен от фотографии на Жан-Франсоа Боном и започва
с изречението „Ние и смъртта си принадлежим".
И за
Дерида, и за Барт, фотографията е била средство за memento mori. За Лудвиг Витгенщайн
обаче фотографията е начин за изразяване. В своите философски разсъждения той
пише „Не говори, а гледай". За Витгенщайн фотографията е възможност, вероятност
за реалността.
Архивът на
философа в универистета Кеймбридж включва колекция от правени от него снимки. Това
са по-скоро експерименти - той наслагва неговото лице върху лицата на сестрите
си и се получава един портрет-вероятност, истинен, но не съвсем. Работи по този
особен фотопроект заедно с бащата на евгениката Франсис Галтън.
Желанието
на философа за постигане на друг тип реалност е сравнявано с концепцията за
размитост. В размитостта са налични всички възможности. Неведоми са пътищата на
човешката мисъл - стремейки се към яснота на мисълта, Витгенщайн умишлено
замъглява идеите, за да изпъкнат всички възможни разклонения и скрити значения.
- НД
- СБ
- ПТ
- ЧТ
- СР
- ВТ
- ПН
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30