Музика

Блусът като спасение

<    обратно

Изоставена от баща си в невръстна детска възраст. Диагностицирана с биполярно разстройство. Преминала през алкохолна и наркотична зависимост. Не, това не е извадка от полицейското досие на масов убиец, а бегли щрихи от биографията на американската певица Бет Харт. Първият й концерт у нас, озадачаващо за мнозина, незапознати с творчеството и кариерата й, се проведе вчера в тотално разпродадената Зала 1 на НДК. И сгря душите на зажаднелите за качествен блус родни ентусиасти, които много рядко имат щастието да се насладят на гостуването на изпълнител от подобен калибър. Дори само фактът, че Харт е имала колаборации с музиканти като Джо Бонамаса, Бъди Гай, Слаш и Джеф Бек, е показателен що за гигант в бавния стил ни навести.

Съпроводена от музикантите Jon Nichols (китара), Bob Marinelli (бас китара) и Bill Ransom (барабани), вокалистката се качи на семпло аранжираната сцена и от самото начало даде ясно да се разбере, че ни чака безкомпромисно шоу. Всъщност блусът никога не е разчитал на помпозни декори или зашеметяващи светлинни ефекти. Още от времето на непотвърдената среща на бащицата Робърт Джонсън с Лукавия, стилът залага на дълбочината и интензитета, породени от истински разтърсващите чувства и емоции. Ето защо и самата Бет Харт е толкова ярък представител на жанра. Не може да си велик блусар, ако не носиш болка и страдание в душата си.

Шоуто започна с кавъра на Били Холидей "Don't Explain", последван от авторското "Better Man". Поредица, чиято последователност се запази и при следващите няколко парчета: една от знаковите за американката версии на чуждо произведение - "Close To My Fire"( на Slackwax) - "Baddest Blues" - "I'll Take Care Of You" (в оригинал на Bobby "Blue" Bland). Преди да забие "Bottle Of Jesus", Бет ни сподели, че е имало период от живота й, в който е понасяла слънчевата светлина по-лесно, филтрирайки я през дъното на бутилката. Простете за перифразата. Тя ни ощастливи и с вдъхновената от липсата на плътна бащина фигура в живота й "Love Is a Lie".

Лупингите във вокалните техники на калифорнийката са толкова внезапни и резонантни, че те карат да се чувстваш като фина прахова частица в небето над София. На моменти се рееш ефирно в безтегловност, после биваш тръшнат по гръб от някоя нечовешка височина, но едно чувство е константно - усещаш се възвисен. И макар Харт да не ползва Асенчовото „Ебах, ва!", тя прави точно това по един доста по-деликатен начин. Даже намира импулс у себе си да се разходи сред лъхащата навярно на сажди и преклонение публика. Това обаче не й пречи да ни удари една четка, че в България и Сърбия хората я карат да бъде себе си.

Не закъснява и превърналата се в култ "I'd Rather Go Blind" на великата Ета Джеймс. След тази композиция човек има нужда от известен период на осъзнаване, но номинираната за „Грами" певица не знае пощада и ни атакува с много личната "Mama This One Is For You". Седнала зад малкото си пиано, отрупано с безалкохолни напитки, изпълнителката посвещава на съпруга си наситената с емоция и признателност "My California". Вокалната канонада завършва с оттегляне зад завесите, но зрителите - тези палави Тайсън-Фюровци - някак съумяват да скочат на крака и неистово да изискат своето. Бисът се състои от "Trouble" (най-вероятно посветена на неизвестен субект, дължащ пари на музикантката), "Chocolate Jesus" (на вездесъщия Том Уейтс) и огнената "Fire On The Floor".

Всъщност трябва да внеса известна корекция. На сцената имаше семпъл декор, състоящ се от две високи пана с нещо като налепен гъши пух по тях. Разноцветните прожектори на моменти сякаш изобразяваха два бели дроба върху тези платнища. Или на мен така ми се е привидяло, не знам. В столицата разбираемо сме се фиксирали върху темата с чистотата на въздуха. От вокална гледна точка обаче Бет Харт притежава огромни бели дробове. Тези компресори ни вдъхнаха неподправено музикално удоволствие. Те разпръскват надежда, че има нещо красиво и в най-тъмните кътчета на човешкото съзнание и може да се извлече нещо съзидателно и от най-тегавата житейска ситуация. Иначе нямаше да е блус.

Последвай ни
Игра
Спечели двойна покана за концерта на Mando Diao
Алтернативната банда Mando Diao пристига за концерт в Sofia Live Club на 9 декември.Ако отговориш правилно...
играй >>
календар
  • НД
  • СБ
  • ПТ
  • ЧТ
  • СР
  • ВТ
  • ПН
Виж целия календар >>
Web Analytics