Музика

Музикалният инструментариум на Майк Патън

<    обратно

Майк Патън - почасов фронтмен на Faith No More и гений на пълно работно време. Неговата несравнима кариера може да се оприличи единствено на механично задвижван звуков генератор. Той може да изпее всичко, без текст, просто глас - от брутален дет метъл до импровизиран джаз, от дълбоко чувствено тананикане до нечленоразделно и дразнещо ломотене.

Кой го използва?

Боже, кой луд поне веднъж не си е „служил" с него?! Освен Faith No More и неговата първа банда Mr Bungle, Патън непрекъснато работи по пет-шест проекта едновременно. Сред тях с неговото лице и глас се украсяват Fantomas (съвместно с членове на Melvins и Slayer); Peeping Tom (с хора от Massive Attack, Амон Тобин, Нора Джоунс, Rahzel, Джел и Од Осдъм, Kool Keith, Бебел Жилберто, Kid Koala и др.); Tomahawk (с музиканти от Jesus Lizard, Helmet); Maldoror (заедно с Merzbow); Lovage and Handsome Boy Modelling School (с Dan the Automator); Dillinger Escape Plan (той е вокалист на екстремната метъл банда за един мини-албум); General Patton vs the X-Ecutioners (бъркащо в мозъка шоу със супергероите на миксирането); Nevermen (съвместно с Doseone and TV On the Radio). Тук-там в биографията му се откриват общи проекти със Sepultura, Бьорк, италиански поп оркестри и кой ли още не.

Откъде идва?

mike3_287Роден в Калифорния през 1968 г., Патън никога не е смятал да става певец. Първата му дет метъл банда от гимназията Mr. Bungle била сякаш просто на шега. Когато тяхното демо попада в ръцете на китариста на Faith No More Джим Мартин, започва среднощен пиянски тормоз по телефона, докато Майк не се съгласява да се пробва като вокалист на групата.

Патън продължава да не приема работата си насериозно и се заиграва с парчетата по всякакъв възможен начин. Вокалните му „трикове" преминават от рапиране в стил New Kids On the Block към пародия на лаундж изпълнители върху презаписани песни, които по-късно ще се превърнат в платинения албум „The Real Thing". Еклектизмът на групата расте с всеки следващ проект.

Защо е класика?

Нежно изливащи се звуци се преплитат с гърлени изригвания и напомнящи драйфане гърчове. Неподражаемо. Всяка нота, която Майк Патън изпява, просто не може да се сбърка, тя е на светлинни години от това, което повечето професионални изпълнители считат за мелодия. Дори резкият обрат от рок звезда към музикален авангард не изглежда несвойствен на феновете му. Сякаш нищо не е в състояние да отблъсне тяхната страстна лоялност.

Любопитки:

Въпреки че текстът на ранните песни на Faith No More и Mr. Bungle често звучи объркан (обикновено плод на техните кофеинови безсънни експерименти), Патън твърди, че за него не е важно значението на думите, а звука и чувството, което пораждат. Това отчасти обяснява и неговото залитане към асиметрията и към чуждия език (главно италиански) в музиката.

Патък сякаш винаги се е отнасял към рок певците с едно „здравословно" презрение като към нелепи карикатури. Неговите герои са легендата във филмовата музика Енио Мориконе и композиторът за Looney Tunes Карл Столинг.

Патън е работил с адски много хора, но композиторът, който счита за свой близнак по душа, е божеството в джаза Джон Зорн. Вдъхновен от „обезумелия" Naked City бенд на Зорн, той го кани за продуцент на дебюта на Mr. Bungle. Следват 20 години съвместна работа.

С кого Майк Патън просто не понася да работи? За някой толкова безкомпромисно откровен той рядко плюе колегите си. Така или иначе конфликтът му с „Големия" Джим Мартин води до изключването на китариста от Faith No More.

В момента Патън се занимава с актьорско майсторство, но не с тялото си, а с гласа си. Той дава „под наем" своя талант на видеоигри и филми, дори озвучава ужасяващите звуци на чудовищата в блокбъстъра „Аз съм легенда".

Симфонията, наречена Майк Патън

Майк Патън: Нямам идея защо се събрахме

Последвай ни
Игра
Спечели акредитация за "София филм фест" 2020
Заедно със „София Филм Фест" ти предлагаме страхотната възможност да спечелиш акредитация* за 24-ото...
играй >>
календар
  • НД
  • СБ
  • ПТ
  • ЧТ
  • СР
  • ВТ
  • ПН
  •  
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Виж целия календар >>
Web Analytics