Музика

Пати Смит: Пънк рокът е преди всичко свобода

<    обратно

Преди да се превърне в една от иконите на прото-пънка и да бъде коронясана със званието "Кръстница на пънка",  Пати Смит (Patti Smith) е просто андрогинно младо момиче и типична бохема с декадентски ореол.

Алън Гинзбърг решава, че тя е момче и й купува сандвич.

40 години след 1970 г. Пати Смит публикува своята биографична книга „Just Kids", чиято основна тема е връзката й с фотографа Ро. "Исках да увековеча нещо, което беше доказателство за нашата младост - магията и тъгата на младостта..." - споделя Пати.

patti_2_308Когато през 60-те г. Пати и Робърт заживяват в Манхатън, те са просто двама артистични студенти. Движат се в средите на бийт-поколението, на приятелите на Анди Уорхол, на хомосексуалисти, рок звезди и актьори. Двамата обитават легендарния бохемски Chelsea Hotel. Пати отглежда гарван, който е кръстила на името на Реймънд Ръсел. При едно от посещенията си на Chelsea Hotel, Салвадор Дали, виждайки Пати Смит, я нарича „готически гарван".


Непосредствено преди да се срещнат случайно в книжарница, Робърт все още не притежава Polaroid, а прави бижута от намерени предмети, докато Пати работи в издателството Scribner и идолизира френските символисти Рембо и Бодлер.

Двойката се опитва да оцелее в големия град. Това, което прави връзката им особено силна, освен любовта, е и обожанието към изкуството. Взаимоотношенията им са поставени пред изпитание, тъй като Робърт има и хомосексуални забежки (впоследствие умира от СПИН през 1989 г.), а самата Пати е объркана спрямо собствената си сексуалност. За да се отърси от проблемите, тя се преселва в Европа за известно време.

Пати Смит е тотален индивидуалист. Не само като музикант. Дизайнери единодушно признават, че тя е една от първите жени, които с лекота адаптират мъжката пънк визия към женския силует.

Макар и да е смятана за „неграмотна" в сферата на модата, Пати признава, че обожава дрехите и знае, че се облича много добре. Собствен стил, изцяло в съзвучие със самата й персона, без да е заложник на определен моден коловоз.

Отраснала в Ню Джърси, Пати се натъква на броеве на VOGUE. Там среща фотографии на легендарния Irving Penn, чете статии за Пикасо и Дали и впоследствие развива собствен вкус по отношение на изкуството. По това време тя работи във фабрика, но редом с работните ботуши носи кашмирена блуза на Balenciaga. В родния град Camden има множество магазини втора употреба, в които често може да се натъкнеш на Dior.

patti_3_270В самото начало на 70-те rock'n'roll-ът изживява своята еволюция. Според Пати Смит мечтата на Джими Хендрикс за rock'n'roll-а като универсален език, който да заличи бариерите между поколенията, постепенно се сбъдва.

Опасенията на Пати произлизат от новата окраска на културата - звездоманията и заслепяващия glamorous-момент. Корените на rock'n'roll-вълната трябва да бъдат запомнени от идните генерации.

Именно с тази идейна насоченост Пати създава „Horses" през 1975 г. Албумът e с черно-бяла обложка - портрет на Пати, дело на Робърт Мапълторп.

През 1979 г. в разцвета на своя успех, Пати се жени за Фред "Sonic" Смит (китарист на бандата MC5) и се мести в Детройт, изоставяйки групата си за близо десет години.

За Пати решението й не трябва да се тълкува като бунт срещу комерсиализацията на rock'n'roll-звездата, а по-скоро като оттегляне от медийния интерес, който в Европа в зората на 70-те е огромен. Ценното  за Пати е връзката с публиката, това е основният фактор, който я мотивира като музикант и до днес.

В „Just Kids" тя застава срещу митологизацията на rock'n'roll-музикантите и свеждането им до мейнстрийм.

„Казвам на хората да не идеализират CBGB. Направете си собствен такъв. Това беше просто място. Пънк рокът тогава бе преди всичко свобода. Не те е обозначавал като готин, беден и тем подобни. Той беше свобода. Пънк рокът не е нещо свещено. Той принадлежи на всеки, който иска да го прегърне. Така както аз прегърнах френския символизъм."

„Just Kids" на Patti Smith бе публикувана на от издателството Bloomsbury.

Последвай ни