Изложби

Филмовите плакати на "златния" Бил Голд

<    обратно

Всички сме виждали незабравимите постери на филми като „Казабланка" и „Извънземото". Tе са се запечатали като картини в главите ни, изникващи всеки път, когато се сетим за неподражаемите ленти.

„Виновникът" за това е творческият директор и дизайнер на постери Бил Голд. Много хора не са чували името му, други, макар и работили с него, дори не са се замисляли кой е измислил плаката за техния филм. Но ако си гледал филми от втората половина на 20 век, със сигурност си виждал работите му или както Клинт Истууд пише в предисловието към биографичната си книга: „Първият образ, който свързваш с любимите си филми, най-вероятно е създаден от Бил Голд".

bill_gold_1_422Първият си постер артистът рисува през 1942 г. за „Казабланка". Последният е от 2003 г. за „Реката на тайните". Между тях са се настанили близо 2000 плаката за филми от всякакъв жанр - „Dial M for Murder", „Какво се случи с Бейби Джейн", „Моята прекрасна лейди", „Bullitt", „Дивата орда", „Мръсният Хари", „Портокал с часовников механизъм", „Избавление", „Екзорсистът", „Само за твоите очи", „Добри момчета", „Непростимо".

За всеки един плакат Голд може да е направил снимката, да е нарисувал илюстрацията, да е измислил дизайна на буквите, да е нагласил цветовете. А може и да не е направил нищо от това. Затова хората се объркват, когато чуят „творчески директор". Никой не знае със сигурност в какво точно се състои неговата работа.

Бил Голд започва кариерата си в студиото на Warner Brothers в Ню Йорк. Преди да направи постера за „Казабланка", той дори не е гледал филма. От студиото не харесват първите му скици, смятат, че е направил филма да иглежда съвсем буквално като любовна история. И Голд слага пистолет в ръката на Хъмфри Богарт. Той знае, че ако публиката търси тръпка, тя иска да види пистолет. „Всичко се свежда до това да режисираш погледа на зрителите", споделя той. „Дори и да не е точно като във филма, просто трябва да намериш начин да го представиш по такъв начин, че хората да повярват, че искат да го гледат."

bill_gold_2_411През 1959 г. Бил Голд се мести в Лос Анджелис, за да отвори собствено студио - Bill Gold Advertising. Той работи като перфекционист - прецизира всеки плакат до най-нищожната подробност.

Едно от най-интересните му преживявания е работата му със Стенли Кубрик по „Портокал с часовников механизъм". Кубрик го подлудява. „Голяма чест е, че имах възможност да работя с Кубрик, но неговата любима поговорка беше „Ако искаш нещо да е като хората, направи го сам", а това беше много обидно за всички творчески личности, които работеха с него."

Човекът, който високо цени таланта на Голд, обаче си остава Клинт Истууд. Те се запознават през 1971 г., когато Бил Голд прави постера за „Мръсният Хари". Оттогава той е дизайнер на всички плакати за филмите на Истууд до „Реката на тайните" от 2003 г. „Това е най-продуктивната връзка, която съм имал с режисьор, защото е страхотно да се работи с него. Любимата му фраза е „По-малко значи повече", тя е любима и за мен."

Бил Голд ще остане в историята като дизайнер на близо 2000 филмови постера, превърнали се във визуални икони в света на киното.

На 11 ноември в лондонската Reel Poster Gallery се открива изложба на творчеството на Бил Голд през годините. Експозицията продължава до 24 декември. Reel Poster Gallery се намира на адрес: 72 Westbourne Grove, London, W2 5SH.

Последвай ни
Игра
Спечели акредитация за "София филм фест" 2020
Заедно със „София Филм Фест" ти предлагаме страхотната възможност да спечелиш акредитация* за 24-ото...
играй >>
календар
  • НД
  • СБ
  • ПТ
  • ЧТ
  • СР
  • ВТ
  • ПН
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Виж целия календар >>
Web Analytics