Сцена
Monocrossing: мултимедиен лабиринт от значения
< обратно10-03-13 13:29
10-03-13 13:29
Стела Доковска
Ако сте гледали „Облакът Атлас", вероятно помните унифицираното производство на момичета и особено онова от тях, което се преборва за идентичността си - откривайки я, споделяйки я, защитавайки я с цената на живота си. Умножено по две, момичето оживява в друг ракурс в спектакъла на Derida Dance, който се случи в уникалното пространство на бул. „Сливница" 245.
Подобно на роботизирано насекомо то изниква през фазите на зачатието до предопределението да няма екзистенциален избор. Друго-то прави същото в своя обсег - несинхронизирано, с нюанси на различност и все пак същото. Момичетата са като две мравки, които имат обща биография и все пак притежават условна физическа разделеност.
Задвижени от логиката на определението си, те попадат в мултимедиен лабиринт, който се разгъва в къси отрязъци, за да им позволи някакви движения. Но възможностите са еднопосочни. Връщане назад няма. Дори настрани - движението в ляво и дясно е забранено. Тогава те спират и с първата частица съзнание привиждат себе си като сенки, зачатъци на индивидуалност, които не желаят да бъдат рамкирани.
Сграбчвайки квадратурните ограничения, те „сгъват" мултимедията в опит да контролират своето пътуване. Тогава започва (уж) тяхното разгъване, което поражда първичен хаос от мисли и чувства, несвойствени движения и опознаване на нови усещания. Пътуването е спряло, за да отстъпи място на самопознанието. Но то е някак инфантилно, някак първично, защото няма предистория, а само его, което не знае какво иска да бъде.
Мравката е осъзнала, че не иска да бъде мравка. Само толкова. Самоцелното лутане в себе си поражда нова унификация: телата са застопорени и оплодени, за да родят безмозъчни светлинни кълба - едноклетъчни и еднородни, същите като тях в началото. Бълбукащи и задушаващи майките си, те създават друга форма на затвор: решетка, която е замазала ръбестите форми и хаоса, но все пак ограничава.
Метафората на втората частица осъзнаване е съзиданието. Защото логиката е, че когато си сътворил нещо, можеш да сътвориш и себе си в собствена реалност. Преобръщането на рождения цикъл от раждане към индивидуално осъзнаване разпуква решетката от светлинни амеби, за да положи индивидуалността върху двете безлични „то". Придобиването на себе си като „аз" и „ти" събира на финала двете пространства, за да срещне осъзнатите различности в тяхното „заедно".
Предизвикателството да „четеш" смислите в танцов спектакъл е нещо като опит за разпознаване на подправките в екзотично ястие. Въздействието от емоции, визия, музика и блестящите изпълнения на Джънгин Лий (Южна Корея) и Мариан Харгитаи (Унгария) са повече от задоволяващи сетивата, дори и да не бъде разпознат предложения сюжет.
Извън всякакво рамкиране, всеки присъстващ може да се постави в условията на своя пъзел, за да постигне осъзнаване на пътя и идентичността си, емоционално или рационално. Зависи в кой стадий на мравката е и колко тежи собственото му его.
Monocrossing, Derida Dance Company
Идея и хореография: Живко Желязков
Визуална среда: Полина Стоянова
Музика: Иван Шопов
Танц:
Джънгин Лий (Южна Корея) и Мариан Харгитаи (Унгария)
Костюми: Снежана Папазова
Продукционен мениджър: Атанас Маев (България) и Дора Трифонов (Унгария)
- НД
- СБ
- ПТ
- ЧТ
- СР
- ВТ
- ПН
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31