Кино

Road movie - жанрът, който не спира да се движи

<    обратно

Авторите на чудесната книга "Road Movie, USA" коментират седем ключови за жанра филми. Америка, видяна от безкрайните си пътища, голите си пустини, мрачните булеварди.

"Волният ездач" на Денис Хопър 1969 г.

Жан-Баптис Торе: Този филм е архетипът на road-movie. В момента, когато киното се ражда, някой си Джаксън Търнър казва през 1893 г., че понятието за "граница" е това, което определя Америка. Покоряването на Дивия Запад, обаче, е приключило и физическата граница вече не съществува. Тя се е превърнала в състояние на духа: постигане на демокрация, на благоденствие, покоряване на космоса и т.н.

Когато излизат първите уестърни, те не са съвременници на покоряването на Дивия Запад. "Волният ездач" е една вариация на тази тема, но е повече от актуален. Той отбелязва края на границата, част е от голямата критичната вълна, заляла новия Холивуд. Хората отново хващат пътя, но сега в обратна посока, от запад на изток, за да проверят каква форма е приела американската мечта. Но връзката между хората и пространството вече не се сработват така добре, както при Хенри Форд. Сега човекът е един гушав селяндур, който без причина те пречуква с пушката си. Това е образът на лошия от класическия уестърн.

Бернар Бенолие: Денис Хопър е гледал на този филм като на продължение на уестърна, един традиционен филм, който въпреки това винаги е бил възприеман (и то с право) като филма от година Първа на нова Америка. Намирам този парадокс за благодатен. Имаме и чувството, че във филма Питър Фонда разговаря от разстояние с баща си Хенри, един абсолютно "фордов" актьор. От Джон до Дейвид Карадайн ("Гроздовете на гнева"), от Клинт Истууд до собствения му син ("Honkytonk Man"), откриваме играта бащи-синове, която показва, че 70-те са потърсили в 30-те години нещо като потвърждение за собствения си подход. Сякаш road-movie се е опитал да прескочи 50-те, годините на климатизирания кошмар. Това е жанр, който подобно на Новата вълна, иска да излезе навън, след киното на 50-те, доминирано от снимките в студио.

modernes_480
"Модерни времена" на Чарли Чаплин 1936 г.

Бернар Бенолие: Без да пренебргваме значението на "Волният ездач", не искахме и да го превръщаме в алфата и омегата на жанра. Искахме да стигнем до началото. Ако има географско място, има и общество. Откъде изскача този народ? В голямата си част от Европа. Значи Елис Айланд, това е Чарли Чаплин, образът на емигранта. Този образ се е превърнал в икона също толкова, колкото постерите на Джеймс Дийн и Марлон Брандо. Той обобщава двойното желание на Чарли, да се интегрира в обществото без да му се покори.

Жан-Балтист Торе: Този образ е едновременно край и начало на филм. Трябва непрекъснато да хващаш пътя, за да презареждаш мечтата, надеждата. Но какво е хоризонтът? Градът на Магьосника от Оз или една мрачна действителност? Началото на "Гроздовете на гнева" допълва тази картина, филмът на Форд започва, там където свършва този на Чаплин. От този път, този план можем почти да установим категория в американското кино. Кой потегля и кой се завръща? Да поемеш на път означава да поставиш на проверка американската мечта, да поставиш под въпрос съществуването на обществото.

coyote_480
"Пилето и койота" на Чък Джоунс 1949 г.

Жан-Балтист Торе: Чък Джоунс се е вдъхновил от един мършав койот, описан от Марк Твен. Това анимационно филмче е връзката между уестърна и 70-ия road movie. То е съвременник на Студената война, на създаването на националните паркове, на рамкирането на американското пространство. От дивата природа на Торо, стигаме до туристическото опитомяване. Преследването на пилето от койота е метафора за един от възможните стремежи на road movie. Те неуморно прекосяват пустинята, първоначално тя е фордова, но с напредването на епизодите става все по-абстрактна. Койотът преследва храна, но това е и американската мечта за консумация, за комфорт. Вечно изплъзващи се стремежи. Ще открием същия стремеж и в "Gerry" на Гюс Ван Сант. Дали това, към което се стремим съществува или е само мираж?

Очаквайте продължение.

Последвай ни
Игра
Спечели покана за фестивала High Summer
Ексцентричната испанска певица Bebe ще стане част от фестивала High Summer 2014 на плажа на къмпинг...
играй >>