

Музика
Viva la Cuba!
< обратно
11-02-10 09:25
11-02-10 09:25
Славина Илиева - Сю
След незабравимите срещи с Ибраим Ферер, Омара Портуондо и Елиадес Очоа, дойде време и на проекта „Live from Biena Vista - The Havana Lounge".
Музикалната формация датира от 2003 г. В случая е
важно поколенченското предаване на музикалността. Ансамбълът от невероятни
музиканти, които видяхме на живо в НДК в сряда вечерта, е сплав от африкански и кубински изпълнители, съответно от Afro Cuban All Stars и Buena Vista Social Club.
Основното трио
вокали се състоеше от Teresa Garcia Caturla (невъобразимо енергична възрастна
дама, част от Afro-Cuban All Stars), Julio Alberto Fernandez (от Buena Vista
Social Club) и младата Maria Viktoria Rodruguez, която демонстрира фантастичен
глас .
Концертът беше
разкошен. Видяхме музикална формация, която с лекота показа умения, ритъм,
мелодичност, глас. Всеки един от изпълнителите сам по себе си е
крайно добър музикант. Учудващото в случая е, че изпълненията им се случват
толкова естествено, че човек не може да не мисли „музикално" за тях. Като на
приятна и уютна приятелска раздумка, The Havana Lounge „поговори" с всеки един
присъстващ в Зала 1 на НДК. Всички стереотипни определения за кубинските
музиканти са тяхна най-нормална характеристика.
С онова
неподправено чувство за хумор и непрестанни намигвания към публиката,
музикантите доказаха необхватен музикален капацитет. В залата почти липсваха
седящи зрители. Още с първите акорди и до сладка болка познатия рефрен - „Cuando
Juanica y Chan Chan / En el
mar cernan arena / Como
sacuda el jibe / A Chan Chan
le daba pena..." - всички знаехме,
че за известно време ще бъдем някъде другаде.
Музикантите танцуваха
сред и с публиката, върху седалките, на сцената. Чухме любимите „Dos Gardenias","El Cuarto de Tula", "Chan Chan". Нямаше човек, който да не е усмихнат. Хора
от всички възрасти. И истинска музика, която става част от теб.
Музикантите, стоящи зад легендата и феномена "Buena Vista Social Club",
се събират по
случайност през 1996 г., за да запишат албум под ръководството на Ник
Голд. Първоначалната
идея е да се направи музикален проект-хибрид - смесица от африкански и
кубински музиканти. Желанието е за два албума като краен резултат.
Първият се концентрира около златния век на кубинската
музика, а именно периодът между 40-те и 50-те години. Изпълнители са музиканти
от различни поколения, формиращи мащабния биг бенд „Afro-Cuban All Stars". Идеята за този проект принадлежи на Juаn de Marcos Gonzales. Албумът „A Toda Cuba Le Gusta" е факт за
една седмица, а резултатът е брилянтен.
Работата по
втория музикален проект обаче се осуетява поради визови проблеми, с които африканските музиканти се сблъскват.
Звукозаписното студио е в Хавана. Налага се колаборация на местна почва.
До тогава кубинските музиканти са неформална група, събираща се отвреме на време по конкретни поводи. През 1996 г. познатите имена - Rubén Gonzaléz, Ibrahim Ferrer, Eliades Ochoa, Omara Portuondo, Compay Segundo, Orlando "Cachaíto" López, Manuel "Guajiro" Mirabal, Barbarito Torres - окупират студиото в Хавана.
Албумът, който излиза през 1997 г., е триумф на кубинската музика. Никой не е предполагал, че този краен продукт ще предизвика такава еуфория сред критици, музикантска гилдия и обикновената публика. Не случайно Салман Рушди споменава феномена „Буена Виста" в своя новела („Fury"), говорейки за лятото на 1998 г. като за „the Buena Vista summer".
А иначе историята е прекрасно поднесена във филма на Вим Вендерс, посветен на кубинската формация.

- НД
- СБ
- ПТ
- ЧТ
- СР
- ВТ
- ПН
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31