Музика

Viva la Cuba!

<    обратно

След незабравимите срещи с Ибраим Ферер, Омара Портуондо и Елиадес Очоа, дойде време и на проекта „Live from Biena Vista - The Havana Lounge".

Музикалната формация датира от 2003 г. В случая е важно поколенченското предаване на музикалността. Ансамбълът от невероятни музиканти, които видяхме на живо в НДК в сряда вечерта, е сплав от африкански и кубински изпълнители, съответно от Afro Cuban All Stars  и Buena Vista Social Club.

Основното трио вокали се състоеше от Teresa Garcia Caturla (невъобразимо енергична възрастна дама, част от Afro-Cuban All Stars), Julio Alberto Fernandez (от Buena Vista Social Club) и младата Maria Viktoria Rodruguez, която демонстрира фантастичен глас .

Концертът беше разкошен. Видяхме музикална формация, която с лекота показа умения, ритъм, мелодичност, глас. Всеки един от изпълнителите сам по себе си е крайно добър музикант. Учудващото в случая е, че изпълненията им се случват толкова естествено, че човек не може да не мисли „музикално" за тях. Като на приятна и уютна приятелска раздумка, The Havana Lounge „поговори" с всеки един присъстващ в Зала 1 на НДК. Всички стереотипни определения за кубинските музиканти са тяхна най-нормална характеристика.

havana_lounge_1_480

С онова неподправено чувство за хумор и непрестанни намигвания към публиката, музикантите доказаха необхватен музикален капацитет. В залата почти липсваха седящи зрители. Още с първите акорди и до сладка болка познатия рефрен - „Cuando Juanica y Chan Chan / En el mar cernan arena / Como sacuda el jibe / A Chan Chan le daba pena..." - всички знаехме, че за известно време ще бъдем някъде другаде.

havana_lounge_2_480

Музикантите танцуваха сред и с публиката, върху седалките, на сцената. Чухме любимите „Dos Gardenias","El Cuarto de Tula", "Chan Chan". Нямаше човек, който да не е усмихнат. Хора от всички възрасти. И истинска музика, която става част от теб.


Музикантите, стоящи зад легендата и феномена "Buena Vista Social Club", се събират по случайност през 1996 г., за да запишат албум под ръководството на Ник Голд. Първоначалната  идея е да се направи музикален проект-хибрид - смесица от африкански и кубински музиканти. Желанието е за два албума като краен резултат.

Първият  се концентрира около златния век на кубинската музика, а именно периодът между 40-те и 50-те години. Изпълнители са музиканти от различни поколения, формиращи мащабния биг бенд „Afro-Cuban All Stars". Идеята за този проект принадлежи на Juаn de Marcos Gonzales. Албумът „A Toda Cuba Le Gusta"  е факт за една седмица, а резултатът е брилянтен.  

Работата по втория музикален проект обаче се осуетява поради визови проблеми, с които африканските музиканти се сблъскват.

Звукозаписното студио е в Хавана. Налага се колаборация на местна почва. 

До тогава кубинските музиканти са неформална група, събираща се отвреме на време по конкретни поводи. През 1996 г. познатите имена - Rubén Gonzaléz, Ibrahim Ferrer, Eliades Ochoa, Omara Portuondo, Compay Segundo, Orlando "Cachaíto" López, Manuel "Guajiro" Mirabal, Barbarito Torres - окупират студиото в Хавана.

Албумът, който излиза през 1997 г., е триумф на кубинската музика. Никой не е предполагал, че този краен продукт ще предизвика такава еуфория сред критици, музикантска гилдия и обикновената публика. Не случайно Салман Рушди споменава феномена „Буена Виста" в своя новела  („Fury"), говорейки за лятото на 1998 г. като за „the Buena Vista summer".

А иначе историята е прекрасно поднесена във филма на Вим Вендерс, посветен на кубинската формация.

Последвай ни
Игра
Спечели акредитация за "София филм фест" 2020
Заедно със „София Филм Фест" ти предлагаме страхотната възможност да спечелиш акредитация* за 24-ото...
играй >>
календар
  • НД
  • СБ
  • ПТ
  • ЧТ
  • СР
  • ВТ
  • ПН
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Виж целия календар >>
Web Analytics