Интервюта

Андрей Слабаков: Жената изгуби позициите си

<    обратно

С Андрей Слабаков е лесно да говориш на всякакви теми. Макар да е зодия Дева, в него няма нищо лигаво и помпозно. Побъбрихме си за традициите, ролята на медиите, „София филм фест", 8 март...

 

Преди няколко дни беше 3 март. Какви емоции предизвиква у вас тази дата и въобще поражда ли някакви?

Да, все пак това е националният празник на България. Не съм особено щастлив, че е точно 3 март, но в крайна сметка някакви хора са решили, че тази ще е датата и аз се радвам на празника. Иначе бих предпочел да е датата, на която е основана българската държава
Учудвам се, че някои телевизии направиха много интересна празнична програма. Пуснаха турски сериал на 3 март. Тук въпросът не е дали сериалът ще е турски, венецуелски или колумбийски, а в това, че след като за една национална телевизия тази дата нищо не значи, то тези хора трябва да си ходят. Ако това се беше случило в Щатите, щяха да ги убият с камъни. А те се водят демократична държава, уж. Никой няма правото да се ебава с националния празник на една държава и когато това се случи, изглежда меко казано неприлично.

Почитат ли българите традициите си?


Българинът много си харесва традициите и който твърди обратното, много бърка. Всеки празник за нас е основателна причина да се съберем и да щракаме с пръсти.

Не се ли опошлява така един празник?


Хубаво е да има празници. Колкото повече - толкова по-добре. Аз Св. Валентин не мога да разбера какъв светец е. Живял съм достатъчно време в Италия и не виждам защо трябва толкова да му се радваме ние. Как така един човек, който се е обрекъл на целомъдрие, може да бъде символ на любовта. Аз предпочитам Трифон Зарезан.

В момента тече 14-ото издание на „София филм фест"...


Хубаво е, че има такива фестивали. Трябва даже да са повече, защото на практика сега са два - „София филм фест" и „Любовта е лудост". И в Балчик има един за студентските филми. Според мен са много малко и са прекалено концетрирани по оста София-Варна.

Ще бъдат представени и 19 български заглавия. Смятате ли да гледате някои от тях?

Някои съм ги гледал, а останалите ще ги посетя. Добре е, че се правят родни филми, но при всички положения не са достатъчно. Когато ги докараме до 25 филма на година, колкото правехме преди, хората все пак ще имат някакво право на избор. Проблемът е, че зрителят няма къде да гледа български филми.

У нас всички винят статуквото за своето положение. Това като че ли важи особено за хората на изкуството. А не са ли точно те онези, които чрез въображението си трябва да направят от нищо нещо?

Това, на което ти му викаш статукво, е всъщност проблемът, че България няма културна стратегия. Ние сме една от много малкото държави в света, които нямат никаква културна стратегия. Нито хубава, нито лоша. Културата никога не е приоритет, а във всички европейски държави е точно обратното. Ако погледнеш изминалите 2000-3000 години, ще видиш, че само това е останало. От икономиката нищо не е останало, гарантирам ти.

В тази насока - олимпийците ни се завърнаха от Ванкувър без нито един значим успех. Това въобще направи ли впечатление на някого?

Е, все пак трябва да си даваме ясна сметка къде се намираме в световната спортна конфигурация.

Но виждаме какво се случва в Русия.

Русия винаги е била олимпийска сила. При положение че в България не се отделят никакви пари за спорт и култура, което също е вид държавна политика, не можем да им се сърдим.

Не е ли въпросът в това да се търси промяна?

Тя промяна може да се търси само на държавно ниво. При нас няма финансиране, т.е. има доста остарели соц принципи. Ние живеем в нещо, което не знам как се нарича точно. Имаме капиталистически отношения и сме в тежка соц система тип 60-те години. Не твърдя, че държавата трябва да дава пари, но поне като не го прави, да измисли някаква система.

В противовес на това започват да се правят все повече големи концерти и фестивали като предстоящия „Sofia Rocks".Не мога да не ви попитам каква музика слушате?


Харесвам добра музика, което автоматично изключва чалгата. По-лесно ще ми е да ти кажа каква музика не обичам. Не харесвам техно, не харесвам рапа (въпреки че има няколко души, които ме кефят). Но чалгата е онова, което ме дразни най-много. Показателно е какво ми казаха едни приятели италианци - „никога не сме си представяли, че проститутките могат да пеят".

Тези големи музикални събития, както и факта, че театрите са пълни, не говорят ли, че гладът на българина за култура се е изострил?

Най-нормалното нещо е човек да иска да се забавлява и да гледа хубави неша. Прекрасно е да можеш и да мислиш, когато гледаш стойностни неща. Надявам се и киносалоните да се напълнят. Както и се пълнят на български филми. Ние от 4 години правим едно нещо, което се нарича „Пътуващо кино". Обикаляме из страната и залите са общо взето пълни. Хората искат да гледат родно кино, но няма къде да го сторят. Стараем се да го правим навсякъде.
Преди имаше 3400 кина, сега са около 40. Има 7-8 града с работещи киносалони, а на останалите места действат по едновремешния „читалищен" принцип - прожектират се филми веднъж на 3 месеца. Не е нормално хората да се радват на най-масовото изкуство, все едно са били в „Ла Скала". За мен има голяма разлика между това да гледаш едно нещо на кино и да си го дръпнеш през интернет - все едно да „гледаш" и слушаш нещо по селската радио точка.

Социалният антрополог Харалан Александров твърди,че българите сме „урбанизирани селяни". Такива ли сме наистина?

Няма лошо човек да не забравя откъде е излязъл. Какво означава „урбанизиран селянин"?! Все пак е имало български градове много преди в Европа да е съществувало понятие като държава. По онова време в държави като Англия, Франция и Германия са живеели в колиби, а днес те са водещи сили на Стария континент. Съжалявам, че сме си изгубили позициите си, но това е положението. Въпреки всичко трябва да се гордеем с историята си.

Като че ли хората са много комплексирани на тема „селяни по произход и селяни по манталитет"?


Селяните по манталитет са нещо изключително често срещано. И провинциализмът не е място на раждане, а начин на мислене. Може да си роден в центъра на София и да си селянин в лошия смисъл на думата. Селянин не е обидна дума - това е някой от село, който се занимава със земеделие.

Съгласен ли сте с мнението, че по време на криза се създават най-качествените произведения на изкуството? Поне с рок музиката изглежда е така.

По време на т.нар. духовна криза, за мен това е истинската криза, внезапно се появяват качествени произведения на изкуството. При артистите духовната криза е перманентно състояние на духа и се надявам това по-често да води до раждането на качествени неща. По-важното е тук да се отбележи, че ако икономическата цензура можеш да я преодолееш, то идеологическата няма как.

Добре, но докъде е редно според вас да стигне един артист в медийните си изяви? Не убива ли прекалената показност творческия дух?

Тя границата непрекъснато се размива. Но у нас за съжаление артистите не получават пари за изявите си в медийното пространство. Иначе щях да съм доста богат. А хората трябва и да ядат все пак. Не мога да ги обвинявам. Мога обаче да обвинявам телевизиите, че не се развиват и имат супер консервативна система.
А иначе, ако по белия свят един актьор се навие да води телевизионно шоу, това се води за отстъпление от позициите му на актьор.

Телевизиите развиват риалити формати предимно.

Ами да речем, че има едни 20% от зрителите, които искат да гледат такива предавания. Но по-важното тук е, че телевизията всъщност е вид информационна система, която би трябвало да възпитава някакви вкусове. Това е една от най-големите й отговорности, която за съжаление повечето телевизии пропускат. Те са средство за възпитаване. Не е разковничето в това зрителят да получи онова, което иска - трябва от електронната медия трябва да му предложат каквото сметнат за уместно. И в тази връзка смятам, че е нужно да се издигнат на едно по-високо ниво. Медиите имат изключително отговорна функция, а ми пускат чалга! Хора, които са прости, даже и да имат пари, не би трябвало да притежават медии. Аз гледам малко радикално на тези неща. Не смятам, че хората се раждат простаци, считам, че биват възпитани като такива.

Днес е 8 март. Не е ли обидно, че в България жените се чувстват като дами само на празници, а пък мъжете им се отнасят по-специално с тях отново на съответните дати?


Това е една световна тенденция, за която е виновен феминизмът. Жената, откакто се появи феминизмът, изгуби позициите си в обществото. Може и да има право да гласува, но не смятам, че това има някакво особено значение. Както казваше баба ми - едно време в полупразен трамвай, в който има много свободни места, не можеше да видиш седнал мъж, защото когато се качи жена, тя трябва сама да си избере къде да седне. Това е един прост пример за елементарното уважение, което трябва да имаме към жените около нас. Но то изчезва благодарение на разни много грозни и тъпи жени, измислили феминизма.

Не направи ли чалгата така, че жените да изглеждат и да се държат като проститутки, а мъжете като сутеньори?

Чалгата направи от жената продукт, който се продава. Не че и преди не е имало проститутки - това е една изключително древна професия. Но чалгата изроди естетическите възприятия. Това там не са жени, а някакви синтетични продукти на пластичната хирургия.

Кой е най-големият улов в живота на Андрей Слабаков?


Трудно ми е да отговоря. Знам ли? Може би жена ми. Аз се радвам, че съм женен за нея, защото харесвам високи, красиви жени, които освен това са умни, талантливи и с чувство за хумор.

Последвай ни
Игра
Спечели двойна покана за „София филм фест" 2023
27-ото издание на „София филм фест" ще стартира на 16 март в зала 1 на НДК. Ако отговориш правилно...
играй >>
календар
  • НД
  • СБ
  • ПТ
  • ЧТ
  • СР
  • ВТ
  • ПН
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
Виж целия календар >>
Web Analytics